Izvođenje kupaonice

Svako izvođenje radova, pa i u kupaonici, započinje pregrštom želja, snova i očekivanja, ali vrlo lako može prerasti u noćnu moru. Najčešći problem su rokovi. Planiranja vremena potrebnog za izvođenje gotovo da i nema. Problem leži u svakome od sudionika: od investitora, preko projektanata i izvođača, do dobavljača, i uvijek je posljedica niza objektivnih i subjektivnih čimbenika.

Investitor nerijetko ima neki svoj rok temeljen na životnim situacijama. Primjerice, neki su nakon dugog podstanarskog staža kupili stan i žele što prije useliti u svoje novo vlasništvo, a moraju i zadovoljiti dogovoreni otkazni rok. Neki su kupili veći stan pa moraju napustiti prethodni koji sada ima novog vlasnika koji opet ima neku svoju situaciju. Neki pak žive u stanu u kojem adaptiraju kupaonica pa svoje svakodnevne higijenske potrebe moraju rješavati na razne načine: kod prijatelja, rodbine ili odlaskom na godišnji odmor, što sve ima svoj rok.
Često ti raspoloživi rokovi investitoru nisu dovoljni za izvođenje željenih radova, a želja je mnogo...
Projektanti i izvođači uvijek rade nekoliko paralelnih poslova i nerijetko se događa da se zatrpaju poslovima koji ih usporavaju u realizaciji pojedinih. Možda bi toga bilo manje kada bi ekonomska situacija bila usklađena u svim segmentima?

Velik problem može nastati s rokovima za isporuku materijala i opreme koje smo odabrali. Često je rok isporuke četiri tjedna. Da bi se ispunila narudžba, mora biti točno definirano rješenje kupaonice, odabrane pločice, izrađena shema polaganja pločica, izračunate potrebne količine, a za sve to potrebno je neko vrijeme. Od upoznavanja investitora i projektanta, dogovora oko želja i potreba, odabira pločica i opreme, do što preciznijeg planiranja rješenja i radova sa što manje iznenađenja - nerijetko tu prođe dva tjedna pa i više. Tek tada počinje teći rok od četiri tjedna za dostavu opreme. Ako nemamo toliko vremena, svakako moramo prihvatiti kompromisno rješenje i odabrati opremu koja se nalazi na skladištu. Najčešće se dogodi da nam se ništa na skladištu ne sviđa ili da nema potrebnih količina. Ako se odaberu pločice s isporukom za četiri tjedna, velik problem nastaje ako se u isporučenoj opremi nađe previše oštećenih komada ili se one pri izvođenju radova oštete ili je pak nastala pogreška u količini pa zbog male količine pločica čekamo dodatna četiri tjedna. Ali, to nije sve jer svaka nova pošiljka može biti neusklađena u boji. Ako nije odabrana kategorija pločica A, što označava ujednačenost kalibra pločica, tada i tu treba računati s većom količinom kako bi se mogle izdvojiti potrebne veličine.

Izvođenje kupaonice je posao u kojem investitor vrlo rijetko traži izradu troškovnika radova i materijala. Cijene bez troškovnika se procjenjuju na razne načine pa investitor može biti na kraju jako iznenađen.

Kako bi, zbog nedostatnih sredstava, savladao potrebe i želje, investitor pribjegava raznim rješenjima. Velikim dijelom se sam angažira oko traženja pojedinih izvođača, nabave materijala i opreme i sl. Svakako, sve to uz redovan posao iziskuje veliki napor pa se događa da zbog financijske i fizičke iscrpljenosti investitora radovi često ostaju nedovršeni još dugo vremena pa i zauvijek.

Pojedini izvođači pri malim adaptacijama kupaonice mogu biti dobro rješenje, ali pri većima mogu dodatno stvoriti glavobolje. Kako uskladiti njihove dolaske na gradilište i kako dokazati tko je odgovoran za koje oštećenje ili lošu izvedbu? Nerijetko se događa da to budu dvostruki poslovi, a time i investicija. Kod većih adaptacija treba odabrati jednu profesionalnu osobu kao odgovornu, odnosno za nadzor ili pak poduzetnika koji odgovara za svoje radnike i radove, što u startu izgleda skuplje, ali u konačnici uvijek završi jeftinije.

Pri svakoj adaptaciji se potkradu neki propusti, ali što je sve bolje isplanirano, oni su manji i bezbolniji. Informiranost i dobro planiranje dovodi do očekivanja koja su bliža realnosti pa ukupni rezultati doprinose manjim iznenađenjima, većem zadovoljstvu i užitku u korištenju stvarnih blagodati kupaonice.

I pri izvođenju tri kupaonice, čije je planiranje opisano u prošlom broju časopisa ‘Moja kupaonica’, došlo je do nekih od opisanih problema, no premda one još nisu u potpunosti završene, svojim korisnicima već pružaju mogućnost korištenja na zadovoljavajući način.

(Tatjana BURIĆ, dipl. ing. arh.
3D prikazi: Goran ERENT, dipl. ing. arh.)

email