Azuleji - vječna inspiracija u umjetnosti keramike

Svaki umjetnik koji je ikada dodirnuo glinu i izrazio se kroz keramiku, doživio je azuleje kao veličanstvenu inspiraciju koja je odavno ispričana. Dovoljno je samo zaviriti u bilo koji djelić azuleja kako bi mašta nabujala i da se dogodi trenutak inspiracije.

  • IMAGE

Ovo kraljevstvo keramike toliko je posebno da može biti nadahnuće svima koji su umjetnici i dizajneri keramike jer znaju da se azulejima mogu igrati i koristiti kao inspiracijom tijekom cijelog umjetničkog djelovanja. Na taj način im izražavaju duboko poštovanje i nikada ih neće moći kopirati ni ponoviti, a svaka ideja da se djelić inspiracije iz ove povijesti oživi u modernoj keramici svakako je posebno zanimljiv, zamjetan i ostavlja snažan dojam.

Bajkovita baština Portugala i priča ispričana glaziranim keramičkim pločicama toliko je osebujna, a bogatstvo koje je zabilježeno i ostavljeno da mu se dive i poklone svi koji ga vide nemjerljivo je materijalnim vrijednostima i za običnog promatrača i za sve koji keramiku kao medij izražavanja žive, jer su bezgranične mogućnosti, upravo kroz azuleje, pokazale koliko jednostavni materijali mogu biti dostupni, osebujni i moćni.

Azuleji su potpuno pokorili 18. stoljeće koje se naziva i ‘zlatnim dobom azuleja’. Imali su široku primjenu i bili su neizostavan dio svakog graditeljskog kutka. Postali su snažan oblik umjetnosti i nijedna druga zemlja nije proizvodila toliko raznolikih keramičkih pločica, ručno oslikanog dizajna na glaziranim keramičkim pločicama za sve moguće namjene, koliko je to bio slučaj s Portugalom.

Masovna proizvodnja nastaje zbog izrazito velike potražnje jer su azuleji krasili gotovo sve: zidove palača, crkve i samostane, mnoge dijelove unutarnjih prostora, kupole i fasade, cijele ulice i trgove, fontane, parkove, pročelja običnih kuća, vrtove, ulaze i prolaze…

U tako masovnoj pošasti i proizvodnji, raznolikost i mašta nemjerljivi su toliko da se na oslikanim pločicama nalaze svakojaki motivi koji prikazuju i oponašaju gotovo sve. Tako se mogu pronaći ornamenti inspirirani dragocjenim motivima s tkanina, vezovi koji se prenose na pločice i sastavljaju u cijele nizove pletera i ornamenata koji se onda mogu nastavljati do potrebne duljine ili širine, prema zahtjevu graditelja i umjetnika, stiliziranje ornamenata koji se maštovito razrađuju u beskonačnost, jer bogatstvo koje se nudi je takav neiscrpan ocean ideja koji nikada ne može presušiti.

Karakteristična je izražena paleta boja, šarenilo i kontrasti koji još dodatno pojačavaju podražaj oka i stvaraju nevjerojatnu dinamiku i doživljaj. Iako, postoji razdoblje kada je bila karakteristična samo plava boja za oslikavanje na bijeloj podlozi koja uvelike podsjeća na kineski fini porculan. U umjetnosti azuleja prvi puta se pojavljuju tzv. ’cut - out’ paneli, s prikazom likova u prirodnoj veličini koje bi mogli definirati kao uokvirene slike na velikim površinama, često i cijele plohe od mnogo oslikanih pločica sastavljenih u cjelinu na kojoj je ispričan čitav veličanstven slikoviti prizor donajsitnijeg detalja. Oni su preteča današnjeg dekora. Sve je bilo potpuno predimenzionirano i prepuno detalja, ali je bilo misaono povezano i sve je bilo primjetno i usklađeno.

Pojavom industrijalizacije i u ovom dijelu umjetnosti, 19. stoljeće donosi jednostavniju keramiku i manje stiliziran dizajn. Količina ručno oslikane keramike se znatno smanjuje, a široke razmjere primjene zamjenjuju drugi materijali.

Tako azuleji ostaju začarani u svom vremenu, ali nikada zaustavljeni i zaboravljeni.

Danas se u modernim pričama od keramike sve svodi na osnovnu pločicu i dodanu kompoziciju koja je obogaćuje i dolazi kao tematska serija uz nju.

I u svim tim dodanim dijelovima kojima se zapravo obogaćuje obična pločica možemo pronaći abecedu azuleja, jer je temelj svega što nastaje u modernom dizajnu keramike. Međutim, sve postaje puno jednostavnije i smirenije. Pojedini dijelovi se razdvajaju, stiliziraju i nastavljaju razvoj u sasvim zasebnim smjerovima koji nemaju nikakve poveznice: sve inačice modernog mozaika koji danas nudi beskrajne mogućnosti, od slaganja slika, do samo jednobojnih ili raznobojnih dijelova raznih oblika.

Spajanje motiva i ornamenata na pločicama još je karakteristično za uređenje u rustikalnim stilovima, ali se pojavljuju na znatno manjim plohama i samo kao živahni i ukrasni detalji: dekori ili bordure koji mogu biti od jedne ili više pločica, a sve to danas još govori keramika. Ručno oslikavanje još je dragocjeno, ali je uz sva tehnološka čuda u keramičkoj industriji zamijenjeno i pojednostavljeno. Reljefne pločice i danas su vrlo popularne, ali su modernog dizajna i posebno dinamične u prostoru.

Svi ukrasi od keramike mnogo se manje kombiniraju. Stil i moderno traži profinjenu količinu detalja koja će oplemeniti prostor i u njega se smišljeno i sa svrhom uklopiti. Međutim, vrlo su interesantne ideje dizajnera interijera i kupaonica koji su se odvažili na kolaže od šarenih pločica kao istaka cijelih zidnih ili podnih ploha koji baš jako podsjećaju na šarenilo i dinamiku azuleja, jako su dobro prihvaćeni upravo u ‘pop i chic’ urbanom miješanju stilova. Takve kombinacije u modernim interijerima traže potpuno neprimjetnu osnovnu pločicu, a onda jednu plohu potpuno pokore s kolažem pločica koje pršte od uzorka ili boja. Često posluže još kao kulisa za namještaj, ogledala, police, u kupaonici za sanitarije ili ormariće i sve postaje maštovito povezano sa smislom koji nas svakim pogledom iznova oduševi pozitivnom i razigranom energijom.

Danas kada je dostupno sve što poželimo za svoju kupaonicu upravo je mašta najbolji saveznik ideji u realizaciji! Može li se pretjerati? Ne!

Štoviše, dozvoljeno i preporučeno malo pretjerati...

Mašta i energija žele se konačno nametnuti. Za one koji su slobodni kušati, ovaj recept bit će prava i savršena poslastica i za uređenje kupaonice!

Morana PERKOVIĆ, ing. građ.

email